Monday, 23 July 2012

Perihal Salam...

Salam semua...


Pagi ni terlewat skit masuk ofis gara2 nk tengok rancangan Tanyalah Ustaz kat TV9 sampai habis...keje masuk kul 8.30 tapi 8.15 baru kuar rumah...isk3! menarik topiknya; "Islam itu Indah"...siaran langsung dari Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam...mengikut pengumuman pengacara rancangan tadi rancangan tersebut akan diadakan setiap hari sepanjang Ramadhan selepas solat subuh dari pukul 7-8 pagi...Jadi sesapa yg duk dkt ngan Masjid tersebut dan sekitar Lembah Klang blh la hadirinya...


Rancangan Tanyalah ustaz pagi ni dikendalikan oleh Ustaz jemputan Dato' Abu Hassan Din Al-Hafiz...




Sesuatu utk perkongsian bersama, dan nota utk diri sendiri jugak; Perihal Memberi dan Menjawab Salam...


1) Antara: Assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wabarokaatuh ;dan
    Assalamualaikum warahmatullahi wabarokaatuh ; mana yg betul?


Kata ustaz, dalam memberi salam xperlu ada "ta'ala"...ada hadis yg ustaz sebutkan tapi xsempat nk salin...


2) Memberi salam itu sunat tapi menjawab salam itu wajib


3) 4 keadaan di mana salam itu xperlu dijawab:


i - Bila salam tersebut diberikan oleh org bukan Islam atau kita sangsi dia muslim ke x, maka cukup dgn hanya menjawab " 'alaikum salam "


ii - Bila Imam memberi salam di akhir solat (salam utk Malaikat Raqib dan Atid), sesiapa yg menjawabnya maka lingkup lah solat :)


iii - Bila ucapan mendahului salam; keadaan ni biasanya berlaku dlm majlis2 politik yang mana mengalu2kan hadirin sebelum salam diberikan...juga ada hadis mengenai isu ni cuma xsempat nak salin...hehe


iv - Bila salam dipermain-mainkan; cth keadaan di mana laki2 nak mengorat perempuan, "Assalamualaikum cik adik, xjawab berdosa!"...xjawab maka xberdosa...


Wallahua'lam...

2 comments:

Any Comment??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...