Create your own banner at mybannermaker.com!

Friday 6 July 2012

Last day working...

Salam semua...

Next week I'll start working with a new company located at Bukit Jelutong...Alhamdulillah, akhirnya dapat jugak keje kat area situ...dh lama target nk keje area Bukit Jelutong since situ kwsn industri yang plg dekat ngan area rumah with toll, parking n trafic jammed free...huhuuu

Since graduated on 2008, this is the 5th company that I will join...terkejut? I pon! huhu...nak buat cmne, bukan suka2 nk tukar keje...dh lama tanam azam tuk kekal stay kat 1-1 company at least 3,4 thn...tp ada saja condition yg ak harus akur padanya...gov? I tak layak kot tuk jd gov servant...huhuuu...2 kali pegi exam tuk Penguasa Kastam n Juruaudit aritu pon xlepas....  :(

Nak cerita pasal pengalaman keje ni...Alhamdulillah even banyak kali bertukar keje, ak xpernah menganggur...dulu sebelum grad, ak tlg company ayah buat accounting report for audit purpose menggunakan UBS Accounting System..Sem I time degree dulu mmg ada kena belajar psl UBS nih, siap ada exam lagi...ak sungguh2 belajar, then dpt Certificate 'Distinction'...Alhamdulillah sekali lagi...

So, since dh pandai guna system tu, ayah mintak tlg buat account company dia tuk thn 2006 tu...sblm tu ayah outsource kat accounting firm je...but since dh ak tau buat, baik la ak tlg kan....time tu pantang balik cuti sem je, kat ofis ayh la tmpat keje ak...gaji? xde la cm keje ngan org...ak tlg ape yg mampu then bila nk belanja, duit ayah gak ak tadah...hehe...sempat la 2 tahun ak buat report account; 2006 n 2007...

Then masa praktikal 6 bulan dulu, ak buat kat audit firm yg audit cmpny ayah ak tu...hehe...diorg siap pesan lagi tuk ak xbuka file audit trail tuk account yg ak buat tu...so, thn 2008 ak grad dgn berpengalaman keje...untung jugak rupanya pengalaman buat akaun dulu tu tuk apply keje pas grad, mulanya nk suka2 je tlg ayah tapi berkat kat situ kot yg mudahkan ak dpt keje seawal ak blm hbs praktikal pon...

First cmpny that offer me a job is a trading company; RO water business located at Chendering, Trg...but time tu ak rs ak mgkin blh dpt yg better dr itu, so ak terima utk buat freelance account saja...settle audit period, I dpt offer kat Shah Alam, Sek.24...

1Ramadhan 2008, ak mula keje kat small trading company yg involve in IT business...tuan punya, malay husband n wife...adat org melayu yg perasan bagus dlm bisnes, setiap ari mesti ada meeting yg ak rasa xproduktif pon...huhuuu...genap 5 bln, ak dpt a better offer from a Public Listed Company (1st board KLSE), multinasional company based in Malaysia business in manufacturing of toner...

The company is manged by a Chinese, so I found the very different cultural of working between malay n chinese in managing business...sangat teratur n sistematik...but everything come with the cost! There, I found the huge of stressed area in working...keje tak pernah surut, mulanya ak suka sbb mencabar kerna belajar lots of new things...I've been given tasks in area Account Receivable (A/R), liaise with Kastam to report the raw material which been tax exempted, liaise with tax agent to report a claimable tax due to tax paid for export products, inventory costing pon buat...pergh...byk btl yg dpt belajar kat sana...but, after I get married I could't always stay back until nite to doing the work which is non-stop coming...then when my Lady Boss (Finance Manager) expecting me to work more than I can handle the stress, my husband ask me to quit the job...huhuu...the time I tender my resignation, I was not applying for any vacancy at other place...huhuu...my husband said to me that he would be managed to feed me even I am not working for another 2 months or longer...so, genap setahun (sempat la merasa bonus tahunan), I quit the stressed job!

Time tu my husband banyak outstation ke Melaka, berbulan2 kat sana...jmpa pon hujung mggu je, so since I dh quit the job, even that time I already got the job offer to be assigned shortly, I asked for 1 week break then follow my husband outstation...hehe...my long break, been spent at A Famosa Water World to cheer up my self n release all the tension...really enjoyed that time!!

Persediaan ke tempat baru ak memesang angan n azam utk setia bekerja selama yg mampu...try to be loyal la kononnye...huhuu...but indah khabar dari rupa...rupanya cmpny yg ak baru join tu dh nak 'lingkup' rupanya...ak sempat bekerja di situ sebulan setengah je...yg herannya, dh tau company dh x mampu kenapa hire for a new staff, rite? mangsanya staff baru yg macam ak ni ha....dah la 1st month dpt half je sbb join tgh bulan, 2nd month all staff's salary been deducted 30% due to company's condition...nasib2...

But syukur pada Allah yang Maha Pemurah, ak xsempat digelar penganggur sebab dah dapat offer yang baru plak...tp kali ni location agak jauh, Seri Kembangan..setiap hari tuk travel 1 hala pon hampir 40km...tol lagi sebulan dh 200++, minyak, mileage...huhuuu...tp ak seronok ngan environment sana...bos baik sgt, Menon bangsanya...tapi bila dah start bayar loan rumah, kewangan kami sgt goyah...bygkan kos utk loan rumah double dari sewa fee dulu...jadi, dgn berat ati, selepas hampir 2 thn keje kat situ terpaksa ak tender resign....

Tempat keje skrg (yg ak last arini ni...huhu) plak lain kisahnya...jobscope lari trs dr qualification background n my interest...selepas genap 6 bulan keje, I gave up! huhuuu...bos pon xleh ckp ape bila ak ckp I'm not satisfied with what I'm doing now...

So, I do hope that company I'll join by next week would be the best place for me to serve...

Wish me luck, readers! Thanks a lot for reading... :)

2 comments:

  1. All the best mama zameer! wat solat hajat sikit prior to embark your journey with a new firm...

    mama zameer mmg dpt jimat byk dan yg penting; jemput zameer awal!!

    ReplyDelete
  2. good luck to you
    wish me luck too becasue i'm also looking for a better place for Jan 2013

    ReplyDelete

Any Comment??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...