Thursday, 28 June 2012

Jutawan memilih utk Miskin?

JUTAWAN DAN PENGASAS BANK AL-RAJHI MEMILIH UNTUK MISKIN

Sulaiman Al-Rajhi pengasas Bank Al-Rajhi,

Jutawan Arab Saudi yang berjaya mengubah hidup beliau daripada seorang rakyat miskin hingga berjaya mengumpul kekayaan, Sulaiman Al-Rajhi, merupakan seorang dermawan yang terkenal di dunia.

Beliau adalah pengasas Bank Al-Rajhi, bank Islam terbesar di dunia, dan salah satu daripada syarikat terbesar di Arab Saudi.

Sehingga 2011, kekayaan beliau telah dianggarkan oleh majalah Forbes, bernilai sebanyak AS$ 7.7 bilion sekali gus disenaraikan sebagai orang ke-120 yang terkaya di dunia.

Yayasan Saar milik beliau adalah sebuah organisasi amal yang terkenal di negara tersebut.

Keluarga Al-Rajhi dianggap sebagai salah satu daripada keluarga kaya yang BUKAN daripada keluarga diraja, dan mereka adalah antara dermawan terkemuka di dunia.

Walaupun Al-Rajhi adalah seorang jutawan, tetapi beliau memilih untuk menjadi ‘miskin’ sehinggakan beliau tidak mempunyai sebarang wang dan juga saham yang dimiliki beliau sebelum ini.

Keadaan tersebut terjadi apabila beliau memindahkan kesemua aset yang dimiliki kepada anak-anak beliau dan mendermakan aset-aset yang selebihnya.
Bagi menghargai jasa beliau terhadap dunia Islam, termasuk mengasaskan bank Islam terbesar dunia dan juga segala usaha yang dijalankan untuk membasmi kemiskinan, Al-Rajhi telah dipilih untuk menerima Anugerah Antarabangsa Raja Faisal atas jasa beliau kepada Islam.

Dalam satu wawancara yang dibuat oleh Muhammad Al-Harbi dari Al-Eqtisadiah Business Daily, Al-Rajhi menceritakan tentang bagaimana beliau mampu meyakinkan ketua-ketua bank di dunia, termasuk Bank of England, hampir 30 tahun lalu, bahawa bayaran ‘faedah’ adalah sesuatu yang haram bagi kedua-dua agama iaitu Islam dan Kristian, dan bank secara Islam adalah penyelesaian yang terbaik bagi menaikkan taraf ekonomi dunia.

Kisah Al-Rajhi berkisarkan tentang bagaimana seseorang itu meraih kekayaan dari bawah.

Beliau terpaksa melalui kesusahan ketika beliau kecil sebelum menjadi kaya, dan kemudiannya meninggalkan segala harta yang ada setelah mengecapi kejayaan.

Al-Rajhi masih lagi aktif dalam bekerja walaupun usia beliau telah mencecah lebih daripada 80 tahun.

Beliau memulakan tugas harian sejurus selepas solat Subuh dan terus bekerja hingga selepas solat Isyak.

Beliau kini sedang memberikan tumpuan terhadap Yayasan SAAR, dengan berulang-alik di negara-negara Arab bagi menguruskan segala hal-hal yang berkaitan dengan yayasan tersebut.

Beliau sering membawa diari kecil untuk mencatatkan aktiviti harian beliau dan sentiasa memastikan tidak akan terlepas dari satu aktiviti pun.

Al-Rajhi juga merupakan seorang yang amat berjaya dalam apa jua bidang yang beliau ceburi.

Selain daripada mengusahakan bank Islam terbesar dunia, beliau juga telah mengasaskan ladang binatang ternakan yang terbesar di Timur Tengah.

Daripada segi perladangan, beliau telah menjalankan banyak eksperimen ternakan secara organik di negara-negara Arab, termasuk perladangan udang Al-Laith. Beliau juga turut mengasaskan perniagaan hartanah dan juga beberapa lagi pelaburan.

Temubual:

Sheikh Suleiman, adakah anda kini telah menjadi miskin semula?

Ya. Kini apa yang saya miliki hanyalah pakaian-pakaian saya. Saya telah membahagikan harta saya kepada anak-anak dan juga mendermakan selebihnya untuk menjalankan projek-projek amal. Ini bukanlah sesuatu yang aneh bagi saya. Kedudukan kewangan saya kini telah menjadi kosong sebanyak dua kali dalam hidup saya. Jadi, saya amat faham akan keadaan ini. Namun, kini perasaan itu dipenuhi dengan kegembiraan dan juga ketenangan. Sememangnya saya yang memilih untuk menjadi miskin.

Mengapa berbuat begitu?

Segala kekayaan dimiliki oleh Allah s.w.t, kita hanyalah ditugaskan untuk menjaga kekayaan tersebut. Ada beberapa sebab mengapa saya memilih untuk memilih jalan ini. Antara sebab-sebab utamanya adalah saya perlu menjaga sahabat-sahabat Islam dan juga anak-anak saya. Ia adalah antara perkara yang paling penting dalam hidup. Saya juga tidak suka untuk membuang masa di mahkamah hanya kerana ada antara mereka yang tidak bersetuju dengan jumlah harta yang diwariskan kepada mereka. Terdapat banyak contoh di mana anak-anak mula berpecah hanya kerana harta yang kemudiannya menghancurkan syarikat. Negara ini telah banyak kehilangan syarikat-syarikat besar kerana perbalahan harta yang boleh diselesaikan jika kita mencari jalan penyelesaian yang lebih berkesan. Selain daripada itu, setiap umat Islam perlu bersedekah sebagai bekalan pahala di akhirat kelak, Jadi, saya lebih suka jika anak-anak saya mencari kekayaan sendiri daripada bergantung dengan saya.

Adakah Sheikh mempunyai banyak masa terluang setelah membahagikan kesemua harta?
Seperti yang telah saya maklumkan tadi, saya masih lagi bekerja keras untuk mendapatkan lebih derma. Saya telah bekerjasama dengan pelbagai agensi bagi menjayakan projek ini. Secara kebiasaanya, umat Islam sering membahagikan satu per tiga ataupun suku daripada kekayaan mereka untuk bersedekah yang hanya akan diberikan setelah mereka meninggal dunia. Namun, bagi saya, saya mahu mula bersedekah ketika saya masih hidup. Jadi, saya telah membawa anak-anak saya ke Mekah pada hujung bulan Ramadhan dan memberitahu mereka idea saya. Mereka bersetuju terhadap idea tersebut. Saya telah meminta bantuan daripada agensi-agensi yang berkaitan untuk membahagikan kesemua harta saya termasuk saham dan juga hartanah kepada anak-anak dan juga untuk didermakan. Kesemua anak-anak saya berpuas hati terhadap inisiatif saya dan mereka kini sedang menguruskan segala harta yang saya berikan kepada mereka.

Berapa banyak harta yang dibahagikan kepada anak-anak dan juga untuk didermakan?
Beliau tergelak tanpa memberi sebarang jawapan.

Apakah perasaan Sheikh terhadap kesemua projek yang sedang dijalankan?

Saya ingin menegaskan bahawa terdapat beberapa faktor yang saya ambil sebelum melakukan sebarang pelaburan. Eksperimen yang saya lakukan terhadap pertukaran wang adalah salah satu daripada sebab mengapa saya mengasaskan bank. Ketiadaan bank Islam juga menjadi antara sebab mengapa saya mula mengasaskan Bank Al-Rajhi, yang kini merupakan bank Islam terbesar di dunia. Saya mulakan eksperimen saya dengan membuka pejabat di Britain dimana kami mula memperkenalkan sistem perbankan Islam ke peringkat yang lebih besar. Eksperimen tersebut kemudiannya mula berkembang dan ia mula mendapat sokongan daripada ulama-ulama Saudi pada ketika itu. Saya masih ingat lagi bagaimana permohonan saya untuk mendapatkan lesen untuk membuka bank tidak diterima pada mulanya. Ini adalah kerana pihak British tidak memahami apa-apa pun tentang sistem perbankan Islam. Saya kemudiannya pergi ke London dan berjumpa dengan Pengurus Bank of England dan dua daripada pegawai kanan beliau. Saya memberitahu mereka bahawa penggunaan faedah adalah haram bagi Islam dan juga Kristian dan kebanyakan daripada mereka sanggup menyimpan wang mereka di dalam kotak di rumah daripada menyimpan di dalam bank. Saya cuba untuk meyakinkan mereka bahawa (jika mereka mula membuka bank Islam) ini mampu menaikkan taraf ekonomi dunia. Mereka akhirnya bersetuju untuk mula membuka bank-bank Islam. Saya kemudiannya mula mengembara ke serata dunia di bahagian Timur dan Barat, dan berjumpa dengan ketua-ketua bank negara di beberapa buah negara dan memberitahu mereka bagaimana ciri-ciri yang terdapat dalam dunia ekonomi Islam. Kami mula bekerja dan mencapai kejayaan di negara-negara Arab dan melaksanakan perbankan Islam di London, saya kemudiannya berjumpa dengan Mufti Besar Sheikh Abdul Aziz bin Baz dan Sheikh Abdullah bin Humaid, dan memberitahu mereka tentang rancangan saya bahawa : ‘Kita mampu, dengan izin Allah, memajukan perbankan Islam. Mereka memuji saya atas inisiatif yang saya jalankan. Dari situlah kami mula mengusahakan Bank Al-Rajhi seperti mana yang anda dapat lihat hari ini. Bagi projek Ladang Ternakan Al-Watania pula, saya mula mendapat inspirasi untuk menjalankan projek tersebut apabila melawat ladang ternakan di luar negara. Saya dapati bahawa cara mereka menyembelih adalah salah. Saya kemudiannya mengambil keputusan untuk melabur dalam bidang ternakan atas nama Islam dan negara. Saya tetap menjalankan projek tersebut walaupun membuat pelaburan dalam industri ternakan adalah sesuatu yang agak berisiko pada masa tersebut. Kini, Al-Watania telah menjadi salah satu daripada projek mega di Saudi. Syarikat tersebut mendapat 40 peratus daripada saham di negara-negara Arab, dan ayam-ayam Al-Watania diberikan makanan yang cukup dan disembelih dengan cara yang halal menurut undang-undang syariah.

Walaupun dengan semua kekayaan yang dimiliki, mengapa syeikh tidak mempunyai satu pun kapal terbang sendiri?

Saya ada banyak kapal terbang, tetapi kesemuanya dimiliki oleh syarikat-syarikat penerbangan tertentu. Saya memilikinya setiap kali saya membayar tiket penerbangan untuk ke satu-satu destinasi (gurauan). Saya sering terbang dengan kadar kelas ekonomi kerana Allah tidak memberikan kita harta untuk ditunjuk-tunjuk.

Bagaimana pula dengan hobi syeikh?

Saya tidak mempunyai sebarang hobi yang khusus. Bagaimanapun, saya suka mengembara di padang pasir. Saya tidak pernah mengambil pakej percutian di negara-negara lain selain dari Saudi.

Ketepatan masa Al-Rajhi

Wawancara ini telah menunjukkan bagaimana disiplin Al-Rajhi dalam menepati masa. “Pada awal karier saya dalam industri, saya mempunyai beberapa perjumpaan dengan beberapa syarikat besar di Eropah. Saya masih ingat lagi kisah dimana saya terlambat selama beberapa minit dalam satu perjumpaan dengan salah seorang pegawai besar sebuah syarikat. Walaupun hanya beberapa minit, beliau tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Selepas kejadian tersebut, setelah projek kami mula berkembang, pegawai yang sama pula lambat untuk berjumpa dengan saya, jadi, saya pula yang tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Saya sering membawa kertas untuk menulis segala perjumpaan dan urusan dan sentiasa memastikan agar saya sering menepati masa walau apa pun.”

Al-Rajhi berkata lagi: Saya amat menepati segala perkara yang diterapkan dalam Islam sepanjang hidup saya. Saya pernah mendapat undangan daripada kerajaan Arab untuk menghadiri satu persidangan yang berkaitan dengan pelaburan. Kemudiannya, dalam persidangan yang sama, saya dijemput untuk mengambil bahagian dalam majlis makan malam mereka, saya dapati bahawa antara aktiviti yang dijalankan ketika majlis tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam. Saya kemudiannya keluar dari majlis makan malam tersebut. Kemudian, Abdul Aziz Al-Ghorair dari UAE turut serta bersama saya. Tidak lama selepas itu, menteri yang bertanggungjawab terhadap persidangan tersebut datang kepada kami dan kami mula menerangkan kepada beliau bahawa aktiviti yang dijalankan di majlis tersebut adalah bertentangan dengan budaya Islam. Beliau kemudiannya berkata bahawa aktiviti-aktiviti di majlis tersebut akan dibatalkan. Apabila mereka membatalkan aktiviti tersebut, kami kembali menyertai majlis tersebut.

Penyelesaian Masalah

Al-Rajhi berkata: Pada satu masa, salah satu daripada kilang yang diuruskan oleh anak saya habis dijilat api. Apabila dia datang untuk memaklumkan perkara tersebut kepada saya, saya memberitahu: Sebut Alhamdulillah. Saya meminta anak saya supaya tidak membuat sebarang laporan tentang kerugian yang dialami bagi meminta pampasan daripada pihak berkuasa. Sebaliknya, pampasan yang diberikan oleh Allah adalah lebih penting bagi kita. Assam Al-Hodaithy, Pengurus Kewangan bagi syarikat Ternakan Al-Watania berkata: “Apabila kilang tersebut terbakar, kami telah membuat keputusan untuk tidak menyakiti hati Al-Rajhi dengan memberitahu beliau tentang apa yang terjadi. Kami kemudiannya berjumpa dengan beliau keesokan harinya dan memberitahu akan perkara yang terjadi, beliau mengarahkan kami untuk berpindah ke tempat lain dan membersihkan segala kerosakan sehingga semuanya dibaiki.” Perkara yang sama terjadi di satu lagi projek Al-Watania di Mesir. Syarikat tersebut kerugian kira-kira SR10 juta Pound Mesir. Apabila pegawai projek tersebut menghubungi Al-Rajhi untuk memberitahu perkara tersebut, beliau terkejut apabila Al-Rajhi menjawab dengan menyebut: “Alhamdulillah.”

Kredit untuk Suatu Perjalanan Maya....

Wednesday, 27 June 2012

Elakkan kejadian ni berlaku pada anak kita...

Salam semua....

Pagi ni kat FB ada kwn2 share pasal ni....so, I nak share jugak pada semua mommies & parents out there...don't do this to ur kids...

Yes, budak2 mmg nature dia suka cuba macam2...dulu adik2 I pon mmg suka org layan dia cmtu...but since kita dh tau risikonya, please don't encourage them....

Tuesday, 26 June 2012

10 AMALAN ^ TERBALIK ^ ORG MELAYU ISLAM YG TIDAK DISEDARI

antara amalan-amalan yang mengalami tranformasi dari keadaan asal:

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

“Abdullah bin Ja’far berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja’far, Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja’far, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)”
(Dihasankan oleh at-Turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim)

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumah tangga kurang bahagia.



Wallahua'lam...

Sunday, 24 June 2012

PERHATIAN: Kes langgar & Rompak!

TRAGEDI LANGGAR KERETA YANG BERLAKU DI LEMBAH KLANG...18 JUN 2012 * KISAH BENAR * SEBARKAN UNTUK KESELAMATAN KELUARGA DAN RAKAN KITA ! *Bukan gambar sebenar hanya gambar hiasan

Kisah ini terjadi sekitar jam 9 malam tadi setelah diminta oleh isteri yang sedang sarat mengandung untuk membelikan nasi goreng. Setelah beredar dari rumah pada jam 8.30 malam, tiba-tiba stereng terasa ringan untuk membelok ke surau berhampiran memandangkan azan Isya' sedang berkumandang. "Alang-alang dah azan baik aku singgah kejap."

Setelah selesai Isya' saya terus memecut ke kedai yang terletak agak jauh dari kawasan perumahan saya. Terbayang wajah isteri yang sedang kelaparan di rumah, saya memecut laju sedikit.

Setibanya di hadapan Petronas SKVE menghala ke Shah Alam/Banting, sebuah kereta Wira menghentam kereta saya dari belakang. "Bam!" Lantas saya berhenti ke tepi. Keadaan agak gelap walaupun banyak kereta sedang melalui lebuhraya tersebut.

Seorang lelaki berbangsa India turun dari kereta tersebut yang berhenti di belakang. Lagak jalannya macam gengster dengan tubuhnya yang besar. Saya buka tingkap dan tanya "Apa sudah jadi?"

"Brek tada makan la, bang!" katanya sambil memandang pada belakang kereta saya. Saya masih berada di dalam kereta.

"Macam mana ni, bang? teruk ni.. kemek ni.." katanya sambil menggaru-garukan kepalanya.

Saya jadi serba salah juga, nampak muka mamat ni macam betul-betul bersalah. Namun saya juga teringat kisah-kisah 'langgar dan rompak' sebegini. Untuk keselamatan saya masih bertahan di dalam kereta.

"Bang, boleh turun tengok tak kalau boleh setel kat sini ke?" umpan mamat tu.

Saya pun jadi tidak menentu, antara mahu turun dan lihat atau teruskan berada di dalam kereta.

"Mari tengok ni bang, kemek jugak ni. Kena settle ni.." tambah mamat tersebut.

Saya pun matikan enjin kereta. Tarik nafas dalam-dalam dan beristighfar. Kemudian saya buka pintu perlahan-lahan. Lain macam pula rasa di dalam hati ni, seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena. Saya terus tutup pintu kereta dan meminta nombor telefon mamat tersebut.

Pada mulanya mamat itu macam gabra semacam untuk berikan no telefonnya kemudian dia minta saya tunggu sekejap dan dia terus ke keretanya di belakang.

Setelah itu dia berikan no telefon kepada saya untuk saya salin. Katanya itu nombor kawannya seorang lagi yang berada di dalam kereta.

"Besok saya call" kata saya.

"Tak nak turun tengok ke ni, bang?" tanya mamat tersebut.

Saya gelengkan kepala dan terus memecut ke hadapan. Saya perasan ada sebuah kereta Proton Perdana berhenti di hadapan sedikit dari tempat saya berhenti tadi.

Setelah sampai di restoran di Taman Equine, saya turun dan terus memeriksa belakang kereta saya.

Apa yang saya dapati ialah LANGSUNG TIADA SEBARANG KEROSAKAN!

Menggeletar lutut setelah mengetahui situasi yang amat menakutkan berlaku sebentar tadi. Alhamdulillah tiada sebarang perkara yang buruk terjadi.

Kepada rakan-rakan, semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada kita termasuk saya sendiri. Nyawa lebih penting dari kerosakan kereta yang tidak seberapa.

Memang kita akan berasa geram, marah atau bengang sebab yang dilanggar itu adalah sebuah kenderaan yang kita bayar setiap bulan. Tetapi pertimbangan juga HARUS diberikan kepada keselamatan nyawa sendiri.

Semoga menjadi iktibar kepada kita semua.

Seri Kembangan, 10:15 malam, 1 jam setelah kejadian, 18 Jun 2012



P/S: semoga kita semua dlm lindungan Allah sentiasa...amin...

Monday, 18 June 2012

What's your child teach you?

Salam...

7 Dangerous acts after a meal

1. Don’t smoke ---- Experiments from experts proves that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher)

2. Don’t eat fruits immediately --- Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. So take fruits 1 -2 hours after meal or 1 hour before meal.

3. Don’t drink tea------ Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the protein content in the food we consume to be hundred thus difficult to digest.

4. Don’t loosen your belt---------- Loosening the belt after meal will easily cause the intestine to be twisted and blocked.

5. Don’t bathe----------------- Bathing after meal will cause the increase of blood flow to the hands, legs and body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease, this will weaken the digestive system in our stomach.

6. Don’t walk about------------- People always say that after a meal walk a hundred steps and you will live till 99. In actual fact this is not true. Walking will cause the digestive system to be unable to absorb the nutrition from the food we intake.

7. Don’t sleep immediately------------ The food we intake will not be to digest properly. Thus will lead to gastric
and infection in our intestine.

Please share it to your friends let them be aware…. Be Healthy...

Sunday, 17 June 2012

Pesanan Papa...

Salam semua...

Arini papa kuar umah awal pagi lagi, dlm 6.30 camtu sbb nk kena sampai ofis paling lewat kul 7.30...Papa outstation to USM, Penang for 4 days...means at home will only Zameer and Mama...doa2 moga perjalanan Papa, Mama n Zameer di rumah dalam lindungan Allah hendaknya...

Macam2 Papa pesan td kat Mama sebelum kuar...time tu mama still mamai2 lg (actually xbgn dr tido pon lagi...huhuu)...Papa dtg kat tepi katil, pesan kat Mama....

"Sayang, saya pegi dulu tau...awak jaga diri n jaga Zameer baik2...byk sy nk pesan ni...(time ni dr berdiri trs duduk tepi katil smbil usap2 dahi Mama...terharu! actually Papa mmg cmni, even depan our family pon)...

1 - awak klau duk umah, jgn sekali2 buka tgkp kat tgkat atas tau spjg sy xde ni (sebabnya kitorg mmg xduk sgt pon kat tgkat atas, juz buka tgkp nk bg udara luar masuk je, segar skit bilik kan? tp Papa mmg xsetuju sgt hal ni...huhuu)

2 - pintu dapur tu jgn lupa tutup klau awk xde kat dapur...(pastu Papa smbg skit nasihat tu dgn bebelan...hehe) mcm semalam, time sy blk (dari demo dpn lecturer UKM) tu awk tido kat dlm, tp pintu blkg xtutup pon...

3 - kalau awk kuar ngan Zameer, ingt, tiap kali nk masuk kete kunci selalu ada kat tgn...masuk dr pintu driver, trs kunci pintu...then baru lah awk ltk Zameer kat baby seat n hidupkan enjin...klau kat area umah Cik D xpe klau awk nk ltk Zameer dulu dr pintu sebelah driver pon...

4 - Nak tido jgn lupa baca doa dulu, plg skit pon baca ayat kursi (sbb biasanya Papa tlg bacakan, Mama aminkan dgn mata tertutup...hehe), nk drive pon baca doa dulu...wat pape baca Bismillah dulu....

5 - ada pape inform sy yer sayang...sy akan usaha blk cepat nnt yer..."

erm...even byk pesanan n nasihat, tp yg bestnya tuk setiap pesanan tu diiringi ngan 1 ciuman...hehe....

Papa n Zameer @ IKEA last saturday

lagak kan budak kecik ni, nk tolak troli sendiri


Ni muka protes bila org tlg pegangkan troli tu...huhu
Perubahan Zameer plak setelah 2 minggu kat kampung, lebih independent...such as this morning, biasanya akan rengek ngada2 klau Mama dh nk kuar dr bilik baby kat taska tu...tp pagi tp blh rileks bye2 Mama...actionnye dia, siap mata dah xtengok Mama dah pon, mulut je kata "Bye2!" huhuu...ok, gud boy!

P/S : To Papa, Miss U already, dear!

Tuesday, 12 June 2012

Dating with hubby...

Salam semua...

Entry basi sebenarnya ni..hehe...2 hari ni mmg bz btl kat ofis, semalam kul 7 baru hbs meeting...mujur la jugak Zameer masih kat kg, if not, dia lah plg last been picked up by mama from taska...

"Jumaat, cepatlah!!! Mama dah rindu bangat ngan Zameer ni...huhuuu...."


Hari2 kat ofis bila teringat kat Zameer, semua gmbr Zameer dlm memory card fon or camera, even in my PC pon habis khatam...bila tgk video2 dia, Ya rabbi...rindu sgt! kat umah plak, papa suka tiru ragam zameer...ragam zameer nangis, ragam zameer gelak, ragam zameer time main ngan toys...hurm...cptlah jumaat!

But in the mean time, while Zameer is away from us, we're tried to having lots of fun together...even in the heart got the empty space missing of Zameer....huhuu

Last weekend, on saturday both of us got commitment of work...papa alternate saturday is working for half day, me got ALK meeting to be held & handled...oh, yeah...I never mention here, I am a secretary for a Koperasi manage by Dato' (my big boss until I'm leaving to the new job...hehe). So, as a secretary for a new established koperasi, my work load is too heavy...got a paperworks to do, the minutes of meeting, a notice for koperasi members and committee, liaise with SKM (Suruhanjaya Koperasi Malaysia), MKM (Maktab Koperasi Malaysia), manage & conduct every meeting, presentation slide for each report....argh!!

For those who knows my education background and my previous experience, of cos will appear a '?' in their mind...where is my accounting skills used in my current jobs scope? yeah...none!  Am I satisfied with what I'm doing now? No! That's y I hunted a few of job vacancy for Accounts...Then, Alhamdulillah dh dpt pon...9 Julai will start at the new place...Pray for it to be the best place for me....amin....

Ok, dah melalut2 kan? dr nk cerita pasal dating, sangkut pasal rindu kat Zameer...then luahan perasaan pasal keje plak...huhuuu...sory readers! ok, back to our sweet time together's story....

ok, sabtu lepas after work, kitorg blk umah pon dh petang...settle kain baju yg perlu dibasuh dlm washing machine, papa tlg sidaikan...ptg tu rehat2 saja coz mlmnya kitorg hadiri mjlis kahwin sepupu papa kat Tmn Botanic,Klang...yang kelakarnya kitorg xsempat bergambar ngan pengantin pon, tp bergambar dgn family in law coz time wedding my sis in law last week kitorg xsempat bergambar sama2...

Ni my family in law...missing is only Zameer n Father in law...
Then esoknya (ahad), pagi tu pas subuh kitorg continue tdo...hehe...xsedar smp tengahari! aiyork...ni sebab bdn letih sgt, semggu bekerja plus sabtu pon smpai petang keje lagi, mlmnya plak pegi kenduri...papa said, its ok..bukan selalu...bdn kena rehat gak....

Then pas mandi, I buat cucur udang kat dapur tuk our branch (simple je kan? hehe). I tengok tv, papa sambung buka laptop wat keje...jgn heran ye, my hubby mmg workaholic! tetiba papa said, "sayang, jom dating tengok wayang!"

aish, ingatkan bz wat keje...hehe...katanya sikit je lagi ni, jap lagi pas asar kita kuar ye...ok! Space U8 Bukit Jelutong dekat je pon...tapi, kitorg singgah je Space U8 tuk beli tiket, then trs ke Sek 7, shopping kain tuk baju raya kat Jakel...hehe

sampai area Jakel actually dh magrib, so papa g petronas dulu singgah solat...hasil grab? hehe...
Theme Raya: yellow color!
Juz grab sepasang tuk Mama, sepasang baju melayu tuk papa n sepasang baju melayu tuk zameer...kain jalur tu akan jd kain tuk baju kurung mama, baju melayu tuk zameer n papa...yg lain mama dh beli 2 kain pasang n sehelai jubah via online, thn lps pon ada sepasang lagi my mom blm jahit...so, cukup lah! oh ye,lupa nk bgth...my mom is a taylor...baju kurung, kebaya n baju melayu semua dia blh jahit...hehe...

Total spent kat Jakel RM290.00...huh, then papa said, "ni mujur baru anak sorg kan? klau 2, kena double lagi..." huhuu...baru tau?! hehe...ni luckily I xbeli semua serentak, bln lps I beli dulu 2 psg via online tu...klau semua nk beli serentak, mak aih.....

Then, settle shopping, singgah makan Char Kuey Teow kat Aimar, TTDI Jaya...pastu blk semula ke Space U8 tuk tgk wayang...tp kitorg sampai sana awal sejam dari time tiket, so sempat la papa g solat dulu (mama cuti ok?), mama lak sempat singgah avon jap beli facial foam n perfume...

Ada masa lagi setengah jam, so kitorg masuk kat Tutti Fruity for the first time...mmg agak mahal la, sbb kira pakai timbang...tp the taste is delicious!
1 cup to share, juz romantic! :)

Green Apple Flavor + topping raisins n jelly beans = RM 13.90!

Dating time!
10.30pm, our movie is ready! 'Snow White n the Huntsman'....comment? Rating as 4 of 6 star...coz jalan cite is ok since masih lagi kekalkan elemen2 of the original story which is part 'poisonous apple' and so on, but ending is a bit rush to end the story...

about 1 am in the morning, we juz arrived home safely! hehe...esoknya g keje cm biasa....

Opss....lupa nk cite, time nk kuar parking kat Space U8 pas beli tiket wayang,sblm ke Jakel tu, I juz realized something happen to our car!

Sakit hati tgk bumper sisi tetiba kemik, tanpa sedar bila terjadi! sape la nk ngaku kan klau dh langgar kete org...mmg pyh nk maafkan, tp hubby pesan suruh redha...mgkin Allah ada nk ampunkan dosa2 kita...kifarah!



P/S: mood sedikit tercalar tgk kete 'cedera'...huhu

Thursday, 7 June 2012

Rindu Zameer...n.. a gud news to share

Salam semua...

Hurm...rindunya kat Zameer!!!

Sabtu lps my family dtg dr Trg tuk hadiri weeding my sis in law...but 2 mggu sudah sblm naik KL, my mom dh bg hint nk bw blk Zameer ke kg...dh byk kali dh ak hampakan harapan dia tuk bwk Zameer blk kg, kali ni ak xsampai ati nk lukakan ati bondaku lagi...

Bincang2 ngan my hubby pasal ni, he said if I'm ok with it he has no problem...katanya lagi...

"rindu tu mmg la rindu sayang, tp kesian jugak kat mak...dh cucunya sorg je, dulu pon mak jaga Zameer pon lama kan? mesti lah kasihnya masih tebal tuk seorg cucu...sayang kat cucu ni lain mcm syg kat anak, so kita kena paham la perasaan mak...bg la mak ruang tuk layan cucu dia sekejap, xlama pon...2 mggu je..."

Ok, sape xcair dpt suami pandai mujuk cmni kan? huhuu...so, klau rindu nk peluk Zameer, I peluk papa dia...klau rindu nk cium2 Zameer, papa jugak lah jadi mangsa...klau....aish, yg lain2 xperlu mention la kan cm mndi sama2 tu...malu jer! haha

Then last monday, I saja masuk ofis lwt skit since nk laungkan masa2 yg ada ngan Zameer sblm dibawa 'lari' oleh neneknya..hehe...so pagi tu, I siapkan Zameer, mndikan dia...baju2 nye? nenek dia dh siap2 pack awal2 pagi lagi...hehe...I plak bekalkan semua keperluan Zameer yg lain such as pampers, susu Frisolac 3 n extra 1 pack, separuh tin susu pediasure complete, nestum, botol2 susu, ubat demam, selsema,batuk n kahak (zameer senang kena demam, so kena prepare)...

Baru 2 ari Zameer kat kg, Ida (my sis) tag me at FB bgth Zameer nmpk ceria bila tunjuk gmbr mama n papa dia kat my FB acc...huhuu...tmbh2 la rindu...Ida update lagi, Zameer nangis dlm tido...cm ngigau gitu...ala, dh lama xberjauhan ngan mama kot Zameer jd begitu sensitif...

Then esoknya my mom update Zameer demam...ala...rs nk lari blk kg pg tu jugak...huhuu....but late evening hari tu, my mom update lagi Zameer dh ok, xdemam dh...hurm...mujur I teringat nk bekalkan ubat aritu...

Semalam call mak tanya pasal Zameer, mak cite Zameer sgt manja....pntang tggal skit or marah skit, mesti nangis esak2...then the best sentence from my mom, " hurm...anak sorg mmg gini la mnjanya...nk kena bg adik la tu baru xmnja sgt..." hah..hah....ramai betul doakan lately...InsyaAllah by next year akan diusahakan...hahaha....

"Mama rindu kamu, sayang! "
Hurm...a good news to be share is...I got an offer for a job vacancy, Alhamdulillah...at last, after waiting n waiting, n keep waiting again till I felt like I'm dishonored anymore...huhuu...the best thing is the distance from my home is only about 10KM with no toll at all...Thanks to ALLAH...

P/S : Doaku moga2 rezeki di tempat baru lbh menjamin dan yg terbaik utk ku....amin....

Tuesday, 5 June 2012

Anniversary of Engagement

Salam semua...

~ 06.06.2009 ~

Teringat tarikh pertunangan kami dulu...Syukur Ya Allah, Kau pelihara hubungan kami hingga ke jinjang pelamin...Semoga Kau kekalkan kasih sayang antara kami hingga ke hujung nyawa kami...

Jom layan gmbr2 mjlis pertunangan kami dulu...


Wif my sis...

My family side

Plg kiri; my dad, in the middle(in blue) my FIL

Teringat lagi time ni, mama dgn tgn menggeletar time nk sarungkan cincin...hehe

Sweet moment


My simple pelamin

Kiri : cincin tunang, kanan: cincin risik

kwn2 yg dtg merai...miss u all!

Time bertunang dulu, ayah dh pesan awal2 xblh ada bergambar ber2.. pas nikah baru blh! 

All here are my schoolmate (SMTT) except yg bertudung kuning, she is my roomate  at matriculation college



Technic capture by Kak Ngah
Wif my belove parents
P/S : Hati ini merindu my little hero...Zameer ikut nenek balik kg isnin lepas...pagi ni my mom called said that Zameer seems like have a little of fever...rindu mama ye sayang? sabar ye, nnt next week nenek hntr blk cni ye...

Monday, 4 June 2012

Subjek Ekonomi...ssh nk paham?

Salam semua...

Last week, blogwalking kat sini. His writing is tied me to always looking for his new entry & update. Entry lepas sangat menarik, Bro Zulfikar ni menerangkan basic economy relate to the price of 'ikan kembung'.  Penyampaian yg rileks, mendalam n in the easy language.

Teringat dulu time mula2 belajar subjek Ekonomi di Matrikulasi...Pergh, I menangis la nk boleh ke paham the basic of economic ni...setiap bab mesti ada keluk2nya tersendiri...nak muntah pon ada...time tu plak Kolej Matrikulasi Pahang ni library pon blm cukup buku2 since kitorg ni 1st batch belajar kat sana...Sebab xnak gagal subjek ni, I beli buku rujukan yang selalu I nampak my lecturer kelek tiap kali masuk kelas...rupanya lecturer pon gunakan buku rujukan STPM...so, blk kg I cari kat Pustaka Seri Intan yang glamour kat Bandar KTerengganu tu, dpt je buku tu dgn semangat berkobar2nya, I study sampai lunyai buku tu...as the result, sem1 I dpt B+ utk subjek Mikro Ekonomi (time ni baru2 nk paham ekonomi), sem II Alhamdulillah I dapat A utk subjek Makro ekonomi...syukur sgt....

Tapi klau lah I dpt lecturer mcm Bro Zulfikar ni, rasanya dari hari 1st attend kelas, dh blh paham dh ekonomi....anda semua pernah study ekonomi x? xpernah? nak tau basic2 ekonomi, meh baca entry beliau yg I copy paste kat cni....InsyaAllah sekali baca dah paham... :)


Ekonomi dan Ikan Kembung.
Assalamualaikum...

Petang tadi aku pergi kedai runcit seksyen lapan untuk beli barang basah. Ikan kembung, Ayam seekor, Tomato dua biji, Halia, daun sup bawang dan sup bunjut adabi. sudah tentulah menu aku petang semalam adalah sup ayam, ikan goreng dan air asam.

Aku sangat terkejut apabila ikan kembung tu harga sekilo RM 18.00. dah sampai level-level ikan A, aku bukan tak biasa beli ikan. Dari kecil memang tugas hakiki aku kat rumah pergi kedai beli barang dapur. Ikan kembung pada zaman 90-an dulu baru RM 7.00 sekilo. Pada awal 2000 baru harga dalam RM 9.00 dan paling tinggi pun dalam RM 11.00/kg.

Apakah yang mendorong berlakunya fenomena barang basah naik macam ni sekali? adakah salah kerajaan Barisan Nasional sebagai kerajaan pusat, salah Kerajaan Pakatan Rakyat sebagai Kerajaan Negeri Selangor, Peniaga, Pembeli atau salah Ikan itu sendiri yang meletakkan harga yang tinggi bagi dirinya?

Bila aku bawa skuter pulang ke rumah, aku mengimbau kenangan lalu belajar ekonomi asas dengan abah melalui analogi Ikan Kembung di Bandar Baru Selayang.


Ikan Kembung, Ikan Grade B yang paling sedap bagi aku, paling sedap buat  gulai tempoyak, asam pedas, asam rebus nenas, Goreng panas2 luar garing dalam lembut, bakar cicah air asam!

*******************************

Pada masa tu tak silap aku penghujung 1997, masa tu aku baru pindah ke Bandar Baru Selayang dari Kampung Sungai Tua Baharu.

Semuanya bermula apabila abah asyik bercerita pasal pasaran saham yang merudum selari dengan harga ikan kembung yang naik pada tahun itu. Lantas aku bertanya..

" Abah macam mana harga saham boleh naik turun, ikan kembung boleh mahal murah?"

" semua ni sebab pasaran ikar!"

" tapi siapa yang control pasaran? kerajaan ke orang tukang jual ikan tu abah?"

" Harga barang ditentukan oleh permintaan dan penawaran. Demand and supply, meh abah bagi contoh"

1. Stok Ikan kembung sikit, permintaan banyak, Harga Naik.

Katalah pada tahun ini ikan kembung tak banyak, Penjual Ikan BBS ada 10 ekor saja ikan kembung. Tapi ada 100 orang  penduduk Taman nak beli ikan kembung. Jadi jika ikan kembung tu selalunya sekilo jual RM 9.00, maka penjual ikan akan naikkan harga sampai sekilo Rm 12.00.

Dia tahu, walaupun dia naikkan harga ikan kembung sampai Rm 12.00/kg pun orang akan beli, katalah 20 orang merungut taknak beli sebab mahal dari harga biasa, dan 20 orang ini akan boikot ikan kembung, tapi ada 80 orang lagi orang taman akan beli ikan tu sebab mungkin bini mengidam ikan kembung, anak tak boleh makan ikan lain kecuali ikan kembung, atau memang jenis banyak duit tak peduli harga naik RM 3 / Kg pun tak kisah. Janji beli.

Jadi Permintaan dari 80 orang ini yang akan menaikkan harga ikan kembung sebab mereka redha dengan harga yang tinggi itu, dan Penjual ikan akan mendapat faedahnya.

2. Spekulator Ikan Kembung. Ikan Kembung banyak, tapi harga tetap tinggi.

Katalah AH Chong si penjual ikan ni ada banyak sangat duit. Duit Berkoyan-koyan taktau nak buat apa, di samping itu Ah Chong ada Cold Room yang besar, Fasiliti kedai yang besar. Maka Ah Chong boleh menjadi kapitalis sejati.

" kejap kejap ikar, Kapitalis tu apa ikar?"

" kapitalis adalah Pemodal, dia ada duit banyak, duit banyak adalah modal, modal banyak membolehkan dia beli stok banyak dan dia boleh simpan, dia boleh wujudkan kekurangan (Shortage)"

Walaupun pada musim itu Ikan kembung banyak, tapi Ah Chong seorang penjual monopoli di BBS, Jadi Ah Chong akan gunakan duit modal dia beli Ikan kembung dekat pasar borong sampai habis.  kemudian dia akan simpan semua ikan kembung dalam Cold Room dia, Katalah sebanyak 2 tan ikan kembung.

Ah Chong akan keluarkan ikan kembung dia sedikit demi sedikit, katakan sehari 10 kilo ikan kembung saja, maka walaupun pasaran borong ikan kembung itu banyak asalnya, disebabkan sikap tamak Ah Chong sebagai kapitalis yang manipulatif, dia telah berjaya mewujudkan keadaan kekurangan Ikan kembung dengan cara memborong semua ikan dan kemudian mengawal pengeluaran.


3. Spekulator jahat. Membunuh Pesaing, melambakkan stok (surplus)

Jika ada peruncit yang baru nak berjinak-jinak berniaga di BBS, Ah Chong akan busuk perut, Ah Chong akan mencuba untuk membunuh pesaingnya agar dia kekal monopoli di BBS.

Ah Chong dah borong banyak ikan kembung di pasar, kemudian simpan dalam Coldroom kan? apabila Makcik Jemah (peruncit baru) cuba menjual runcit ikan kembung pada harga pasaran. Ah Chong akan keluarkan semua ikan kembung dalam store dia dan jual murah.

Disebabkan Ah Chong borong ikan kembung tu pada harga murah sebab beli banyak, Ah Chong boleh jual pada harga lebih murah dari Mak jemah. Katalah Mak jemah beli ikan kembung 200 kilo dengan harga RM 7.00/Kg, Ah Chong pula beli 2 Tan ikan kembung pada harga RM 6.00 / Kg, Jadi Ah Chong boleh jual ikan kembung pada harga RM 7.00 / kg lantas membunuh  perniagaan Ikan Kembung Mak jemah.

Mak Jemah sudah tentulah tidak boleh jual ikannya pada harga Rm 7.00 sekilo sebab dia beli pun Rm 7.00, kalau dia jual rugilah dia. Jadi membusuklah ikan kembung dia dalam gabus ikan sebab dia jual RM 9.00 /kg.

Pada waktu ini, pengguna yang untung sebab ada persaingan dari peruncit, maka harga mula turun mendadak.

4. Kekuatan Pengguna, Menurunkan permintaan, melambakkan Ikan kembung, menurunkan harga.

Pada satu hari, penduduk di BBS merasa letih ditindas oleh Ah Chong, lantas mengadakan mesyuarat untuk memboikot ikan kembung di sana.

Orang tua-tua kata, bersatu teguh bercerai roboh.

Ah Chong mengurangkan stok ikan kembung lantas memanipulasi harga pada takat RM 12/Kg, semua penduduk telah hantar sms sesama mereka supaya jangan beli ikan kembung Ah Chong. Maka hari pertama tiada orang beli ikan kembung, ikan kembung makin kurang segar, hari kedua ikan kembung mula lembik perut, hari ketiga mata ikan kembung merah, hari keempat insang ikan kembung mula menghitam, hari kelima perut ikan kembung pecah.

Masa itu barulah Ah Chong terpaksa turunkan harga ikan kembungnya sebab dia taknak rugi, dia menurunkan ikan kembung dari RM 12.00 / kg ke harga asal pada tahap surplus iaitu RM 9.00 / kg. Pada masa ini terpulang pada pengguna nak beli ikan kembung itu atau teruskan memboikot untuk memberi pengajaran kepada Ah Chong.



Graf Equilibrium, demand & supply, Shortage and Surplus dan anjakan lekuk mempengaruhi penetapan harga yang baru.


5. Adakah Kerajaan boleh masuk campur untuk mengawal harga ikan kembung dari dimanipulasi oleh Ah Chong?

Ya, boleh!

"bagaimana?"

a) Harga Siling (penguatkuasaan)

Kerajaan boleh menetapkan harga Siling pada ikan kembung tersebut, Ahli Parlimen bersidang dan membuat akta bahawa ikan kembung hanya boleh dijual paling mahal (maximum) pada harga RM 10/Kg. Kalau Ah Chong jual pada harga lebih dari itu maka kerajaan mempunyai kuasa untuk mendenda ah chong samada saman, penjara atau menyita stok ikan kembung dia.

" adakah kerajaan kita sekarang pernah aplikasikan perkara ini?"

" ya pernah, pada contoh klasik harga siling ayam, cili merah, bawang dan ikan kembung pada musim perayaan, Selain itu kerajaan meletakkan harga siling pada tepung gandum bergrade asas, minyak masak, gula dan beras sepanjang tahun"

" tapi kenapa aku beli gula, beras semua masih mahal? kau tipu aku ye Ikar?"

" iyalah, sebab kau beli gula halus kastor, beras wangi super siam, minyak jagung mazola, kalau kau selalu mengeluh tak mampu kau belilah barang yang bergrad asas yang harganya dikawal. Ni kau mengeluh tak mampu tapi selera datuk!"

b) Pemberian subsidi

Kerajaan pusat ambil duit cukai negara, pendapatan dari Petronas ke, pinjaman ke atau apa saja dan kemudian bayar kepada Tokey Ikan kembung, Gula, Minyak, Beras.

Katalah harga modal ikan kembung adalah RM 7.00 sekilo, Harga runcit pula RM 11 sekilo, Jadi kerajaan kesian, maka dia keluarkan duit berbillion-billion dan bayar pada pemborong paling besar di Malaysia secara pukal. Maka Harga yang rakyat bayar pada peruncit adalah RM 9.00 sekilo, baki RM 2.00 lagi dibayar oleh Kerajaaan.

" adakah sistem subsidi ini pernah dilakukan oleh Kerajaan Malaysia Ikar?"

" Pernah dan masih dilakukan kepada Minyak masak, Gula, Tepung, Beras, Susu, Petrol dan beberapa lagi, kalau korang tak percaya korang pergi luar negara, jangan jauh, pergi saja melancong ke Thailand, Singapura dan Indonesia, korang tengok harga runcit barang kat atas ni kat sana. semua mahal-mahal belaka"

" Tapi kenapa kerajaan tak bagi subsidi kepada semua benda? kan itu semua duit rakyat?"

" Kalau bagi subsidi untuk semua benda maka negara kita akan muflis, takde duit nak bayar gaji doktor, nurse, engineer, bomba, polis, menteri, cikgu, takde duit nak repair jalan, sekolah, RTM, lampu jalan, hospital, bla bla bla bla bla bla..."

" tapi itu kan tanggungjawab kerajaan?"

" kerajaan kita adalah demokrasi dan kapitalis, kita semua yang nak macam ni, kalau nak semuanya dikawal kerajaan maka kita semua kena bersetuju untuk menukar sistem negara kepada sosialis dan komunis macam Cuba, China, Korea Utara dan Rusia, semua industri adalah milik kerajaan, dan rakyat hidup samarata."

(hal cara hidup rakyat China dan tumbangnya sistem komunis akan dibincangkan di isu lain)


6. Ikan Kembung dah banyak, Manipulasi Spekulator Ah Chong sudah tiada, tapi harga masih mahal.

Tiba-tiba ikan kembung dah banyak balik, Ah Chong pun dah Insaf, dia jual pada harga berpatutan iaitu RM9.00 / Kg, tapi Harga Ikan kembung masih meningkat mahal, kenapa?

Sebab Inflasi!

" Apakah itu Inflasi Ikar?"

" Inflasi adalah penurunan nilai matawang di dalam pasaran"

Katalah Ah chong ada 1 tan ikan kembung, Tapi pada masa itu ekonomi boom, semua penduduk BBS jual saham dan tiba-tiba ada RM10,000 dalam poket mereka.

Pada waktu susah / biasa, penduduk BBS beli Ikan Kembung nak buat lauk pada kadar sekilo untuk 3 hari, tapi disebabkan dalam poket mereka ada RM10,000 maka mereka mula menjadi tamak dan pemboros. Mereka takde masalah nak beli ikan kembung sebanyak 3 kg untuk makan 3 hari.

Sebenarnya mereka makan 2 kilo, tapi sekilo lagi membazir pergi goreng dan gaulkan untuk bagi makan kucing. Sebelum tu elok je kucing makan kepala ikan belen-belen. Disebabkan boros berbelanja ini maka harga ikan kembung akan naik, sebab Ah chong mula nampak pattern penduduk yang tidak berkira dalam berbelanja, main keluar je duit dari poket, Sedaplah Ah chong jual Ikan kembung pada harga RM 13.00/Kg walaupun Stok Ikan kembung hakikatnya melambak di pasaran.

Nampak tak perbezaan dia? beza dengan harga naik sebab shortage (stok takde) . Situasi ini jadi bila stok banyak tapi harga tetap naik sebab inflasi, inflasi jadi sebab pengguna bongkak, sombong, membazir, boros, eksyen beli taknak tanya harga konon tak berkira malu nak nampak macam orang susah.

***************************

Kesimpulan?

Kesimpulannya, Harga Ikan kembung dan Barang runcit naik mendadak dekat Seksyen 8 Shah Alam sebab dua perkara utama

1- Inflasi mikro - sebab pengguna seksyen 8 Shah Alam ramai yang perasan datok, takde sifat tawadhuk, ikan mahal pun beli jugak, taknak boikot dan menyuarakan hak sebagai pengguna. Pengguna Shah Alam kurang sifat berjimat dan berkira-kira, tak pecaya korang pergi Pasar Basah Seksyen 6 Shah Alam, tengok yang datang beli semua kereta mewah, jenis beli ikan main tunjuk-tunjuk tak tanya harga, beli bungkus dan bayar.

2. Monopoli - Seksyen 8 jalan Liku hanya ada satu kedai runcit yang jual barang basah segar, dulu ada kedai runcit pisang tapi dah pindah sebab tuan kedai nak ambil balik kedai buat berniaga lain. Sekarang, nak taknak penduduk seksyen 8 malas nak pergi seksyen lain yang jauh maka Ikan kembung RM18.00 sekilo pun pejam mata beli.



P/S : Thanks to Bro Zulfikar coz bagi I 'pinjam' ur entry tuk sama2 share kat sini plak... :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...