Thursday, 22 November 2012

jangan terlalu sombong utk mengakui kesilapan sendiri


"Kebahagiaan itu hadir disaat kite mampu menjalinkan & memanjangkan silatulrahim! walaupun adekalanya kite umpama bertepuk sebelah tangan.. tak mengapa, jgn sesekali berputus asa utk mendapat rahmat dariNYA! kite mencari keredhaan Allah buat diri kite dan bukan nya utk diri org lain! Yang penting kite perlu sentiasa ikhlas dlm melakukan apa jua tindakan... kerana ikhlas itu yg diambil kira dan bukannya sifat pura²!

Dan jangan lah kite terlalu sombong serta senantiasa menyalahkan org lain.. kite perlu perhalusi diri sendiri terlebih dahulu.. di manakah silapnya diri kite walaupun terkadang kite tidak bersalah dlm sesuatu perkara! Kite nie manusia biasa.. tidak sempurna 100% sifatnya.. jadi kalau kite tak bersalah sekali pun.. ianya tetap membawa sekurang-kurangnya 0.01% kesalahan dlm diri sendiri!

Mulai hari ini... Jom kite sama² memperhalusi diri sendiri tanpa mempertikaikan diri insan lain! Kite tidak sempurna.. lalu marilah kite cuba dekatkan diri dengan kesempurnaan itu! Insya-Allah.. orang yg di'jentik' hatinya utk bermuhasabah diri sendiri adelah org yg terpilih dan disayangi Allah! :)"


Sumber dari : Sis Gorjes, Neena!

Salam semua...

Yes, I agreed 200% of what been post by Sis Neena...

Sebagai manusia biasa terkadang ( or most of the time ) kita terlalu melihat akan kesalahan org lain sblm selidik terlebih dahulu kekurangan yg ada pada diri kita...akan selalu terdengar ungkapan, 'ak tak tau ape salah ak tapi dia buat ak mcm ni...'

Situasi tersebut mungkin terjadi bilamana kita telah pun meletakkan 100% kesalahan itu pada pihak yang 1 lagi...terlalu sempurnakah kita? nope....kita bukan maksum seperti nabi2 Allah, waima kita hanya manusia biasa yg punya 1001 kelemahan antara kita sedar atau x...

Jadi, seandainya situasi tersebut terjadi, kita cuba muhasabah diri kita di mana pulak kesalahan kita...jgn senaraikan semua kebaikan yg dh kita buat kerana bilamana kita selesai senaraikan semua kebaikan kita, peratusan kita tuk sedar or jumpa kelemahan kita adalah zero! no body perfect!

Seandainya pula, kita berdepan dgn situasi yg sama berulang kali dengan pihak or individu yg berbeza...adakah itu satu kebetulan? mungkinkah dah tiba masanya kita 'study' kelemahan kita pulak? dan tak mungkinlah pula semua org salah sedangkan kita shj yg betul, kan?

Di hari Jumaat yg mulia ni, mari sama2 kita muhasabah diri sendiri tuk menilai semula di mana kedudukan kita di hati semua org kerana org yg murni nalurinya akan disayang setiap org...Jadi sebagai permulaan, marilah kita bermaafan dgn org2 sekeliling kita  di atas kelemahan2 kita yg melukakan insan lain...Don't take people for granted coz no body wants that happen to theirselves...

Kepada suamiku, kepada rakan-rakan baikku, kepada sekalian yg membaca...seandainya ada kesilapan dr pihakku yg telah mengguris hati sesiapa sepanjang mengenali diri ini, setulus ungkapan 'maafkanlah aku' dihulurkan...semoga mendapat kemaafan dari kalian semua...amin...

2 comments:

Any Comment??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...