Sunday, 26 February 2012

Bila si kecik berminat dgn buku...

Salam semua....


Last friday, I went to MPH Bookstore, Giant Sek 13 during the lunch hour.. Berminat nk mencari baby's book yg sesuai utk Zameer...yer la, Zameer bukan tau bercakap pon lagi, but there's a few tips yg mencadangkan parents sentiasa jadikan buku sbg hadiah utk anak2...since Zameer ni sedari kecik dh menunjukkan minat pada buku, so sgtlah sesuai utk perkenalkan buku utk dia dr umur skrg...Ada sekali tu tgk Zameer ralit membelek sebuah majalah...sehelai2 dibeleknya, rupanya Majalah Maskulin! hahaa...sgt kelakar tgk gelagat dia...


Sgt best rupanya melayan kerenah budak yg baru nk belajar menyebut perkataan ni...bila kita sebutkan 2 suku kata, Zameer akan cuba sebut 2 suku kata gak tapi dgn sebutan baby la; "eee...eh!" hehee...Zameer, ni gajah! "eee...eh!" klau harimau..."eeeee,eeeeee...eh!"( sebab dh terlalu pjg...haha) yg plg kelakar dia cuba nk sebut sumthing...then tunjuk2 gmbr binatang kat buku tetiba Zameer sebut, "Baabun!" hahaa...pdhal xde gmbr babun pon dlm buku tu...


Gaya budak nk belajar membaca..hehe


Muka menunjukkan kesungguhan :)
So, Arini nk berkongsi dgn all mommies & readers about: TIPS-TIPS UTK ANAK CEPAT BERCAKAP


1. Anda hendaklah selalu bercakap dengan anak anda. Walaupun mungkin anak langsung tak memperdulikan anda dan seronok bermain saja, tapi anda jangan putus asa. Teruskan berkomunikasi dan berinteraksi dengan anak anda. Ucapkan sesuatu perkataang itu berkali-kali depan dia. InsyaAllah dalam beberapa ketika saja, anak anda akan mampu meniru apa yang anda ucapkan. Masa tu, TUHAN sajalah yang tahu betapa gembiranya hati anda apabila anak anda sudah pandai meniru percakapan anda.

2. Gunakan ayat yang pendek dan mudah. Apabila anda mahu menerangkan sesuatu kepada anak anda, pastikan ada ruang (pause) antara satu ayat dengan yang lain supaya anak anda berpeluang memberi maklum atau tindak balas.

3. Mimik muka anda semasa bercakap amat penting. Ia mestilah bersesuaian apabila menyampaikan sesuatu maksud perkataan atau ayat

4. Selalu membacakan buku untuk anak dan meluangkan masa bercerita kepada anak.

5. Dedahkan anak-anak anda kepada interaksi sosial kerana dengan cara ini anda memberi peluang kepada mereka mendengar perbualan di samping berjumpa dengan orang yang baru dikenali.

6. Anda mesti menjadi pendengar yang baik dan berusaha memberi perhatian serta cuba memahami apa yang disampaikan oleh anak-anak anda. Jika apa yang disebutnya tidak jelas, anda mesti bantunya dengan menyebut beberapa perkataan yang anda rasa mungkin itulah yang cuba disebutkan oleh anak anda.

7. Pasangkan lagu kanak-kanak yang mudah berulang kali sehingga anak anda mampu mengikutnya.

8. Selagi mana anak boleh menggunakan beberapa patah perkataan, menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi, dan memahami arahan mudah, maka boleh dikatakan perkembangan bahasa mereka adalah normal. Perbanyakkan berbual dengan anak-anak, membacakan buku cerita kepada mereka, bertanya kepada mereka, dan cuba minta mereka bercakap.

9. Andainya anak-anak sudah mula boleh bercakap satu perkataan, ulang kembali apa yang mereka sebut dalam ayat yang sempurna. Contohnya, apabila anak menyebut “nak”, tanyakan kembali “Aiman nak apa? Nak susu? Nak mainan?”. Atau apabila dia sebut “bola”, ulang kembali “Aiman nak main bola?”. Jadikan ianya suatu kebiasaan.

10. Jangan sesekali kali memaksa anak-anak bercakap dan jangan pamerkan kekecewaan anda kerana mereka masih belum mampu bercakap. Bahasa yang pertama sekali anak-anak belajar adalah bahasa emosi dan mimik muka. Mereka lebih mahir membaca perasaan berbanding perkataan.

No comments:

Post a Comment

Any Comment??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...