Create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday 26 June 2013

35 weeks check up

Salam semua...

Semalam genap 35 minggu usia kandungan Mama...Kalau ikutkan semalam ada appointment tuk check up dengan Dr. Wan Ratna, PMC Sg Buloh...Tapi bila tanya Papa, dia tak setuju tuk teruskan planning bersalin kat PMC since my last report to him on the first day I went check up there...Papa preferred UMRA...

So semalam Papa apply for 1 day leave, banyak urusan nk kena settle...Mama plak dah terasa xsihat sebab jerebu yg melanda, plan mmg nk mintak MC la time check up nnt...Dalam kul 9 pagi, siap2kan Zameer trs hantar ke taska...terjerit2 la si kecik tu nk ikut sbb tau Mama Papa dia bukan nk tggal g keje kan...huhuu..tp pikirkan pas check up nnt trs nk g Klang settlekan banyak urusan lain lagi, IPU kat Klang plak jauh lbh teruk dari Shah Alam so kuatkan ati jugak tinggal Zameer sekejap...Papa dengar si anak nangis jerit2 camtu hampir nk kuar kete blk g ambik Zameer, tp Mama xbagi...huhuu

Dalam kul 10.15am sampai UMRA...Dan macam biasa, xpyh nk tggu lama2 nurse dah panggil tuk timbang berat, ambik BP and test urine...berat mmg dh xnaik2 dari 7 bln aritu, still 56kg...BP normal...Time check up kat PMC aritu, dh la timbang berat n cek BP semua buat time jumpa doc, test urine x buat pon...its suppose for 3rd trimester ni, test urine tu penting...

Teringat time preggy Zameer dulu, ada sekali check up tu my urine test showed very bad which is my urine contains lots of protein...time tu dh 35 or 36 weeks camtu...Dr. Rafi attended me that time asked me to do it again to ensure the result, and its remains bad...when that happens (urine contains lot of protein), showed that the protein was not absorbed by the baby...so, at last kena warded 2 mlm klau xsilap time tu...

After about 1 hour waiting, I have been called to see gynea....refer to my record at UMRA, my last visit is on 1st May...She asked me whether I had went somewhere else for checkup? I explained to her and showed notes that been updated by Dr. Ratna last time in the same record I got from UMRA...She understood if I wanna try for normal delivery at other hospital since my chances is 75%...so no matter if I still continue checkup with UMRA until we make the decision where to deliver our baby this time...

Bila dh borak2 psl chances and all that, doc suruh baring nk scan baby...The scanning process took more than 20 minutes...Doc explained to me that lots of things has to be observed in the final trimester like my condition now so it would took some time...doc scan and analyzed the baby heart beat, the flow in the umbilical cord, size of the baby's head, size of the baby's bone...at the end doc asked me whether I know already the baby's gender? I said known already from the detailed scan last time, but if doc may confirm again, why not? she just smiled for my answer...and yes, doc confirmed me our baby is a girl...hehe...our baby now is estimated weighted 2.5kg...agak2nya kuar nnt sampai x 3kg cam Abg Zameer dia? huhu...

Discussed with doc if we choose to deliver at UMRA, she explained...I should book the date between 38 to 39 weeks of pregnancy for cser, or else if I came after the 40 weeks, it could be the emergency cser (if this happen Papa wouldn't get the chance to accompany me in the OR juz like the time I delivered Zameer)...For my next check up is in next 2 weeks...so, we got 3 more weeks to decide where to deliver our baby...

Kuar je dari bilik doc, tetiba nurse yg assist doc dlm bilik td dtg tanya whether dah ambik injection tuk kancing gigi or not? nak je buat lawak time tu bgth nurse yg Mama dah ambik time preggy Zameer dulu...haha...I said not yet...Trs kena panggil tuk ambik injection pastu...adoi, dh la xready lsg nk kena inject, berdebar gak la nk terima...huhuu...

Kalau ikutkan dh agak terlewat sebenarnya tuk terima injection tu...suppose time check up kat PMC aritu lagi dh kena inject...hurmmm....so, I noticed 3 important things to be highlighted here about the service of PMC:

i)  No urine test been done even that is a must

ii) I have been laid down on the bed for scanned our baby for about 5 minutes only which is just to see the baby's position, the placenta is not at the below side...that's all...xpadan lenguh tercongok menunggu giliran hampir 4 jam...

iii) Doc not even checked whether I had took the injection that I supposed to take in the mean time

Bila kitorg pikirkan tentang semua tu balik, lagilah Papa "PANGKAH" PMC Sg.Buloh....Out of our list!

Mama pon makin buntu tuk wat keputusan nk bersalin kat mana...Nak ke gomen, I prefer to Hospital Selayang rather that Hospital Sg Buloh...tapi bila pk kemungkinan tuk kena cser tu ada, I really dont want to be cser at gomen hospital...huhuuu...dah compare parut parut cser with my cousin yg bersalin kat gomen, sgt teruk okey! xnk...huhuu...Ramai jugak yg cdgkan ke PPUM...bila bincang ngan Papa, PPUM tu sgtlah jauh dr umah neither my office...plus kena pikirkan jugak traffic condition in case of emergency nnt...

Then, I said to Papa..."Yang, nnt la bila nak terberanak nnt baru saya decide kat mana nk bersalin ea? tak pon bersalin kat umah je...awak jadi bidan....hahahahaaaa" Mmg kena cubit ngan Papa pastu....huhuuu



No comments:

Post a Comment

Any Comment??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...